Study programmes / B-HE Horticultural Engineering / K-Botany
Course code:KBOT
Course title in language of instruction:K-Botanika
Course title in Czech:K-Botanika
Course title in English:K-Botany
Mode of completion and number of credits:Exam (6 credits)
(1 ECTS credit = 28 hours of workload)
Mode of delivery/Timetabled classes:part-time, 14/7
(part-time, lectures per period / seminars per period)
Language of instruction:Czech
Level of course:bachelor
Semester:WS 2018/2019 - FH
Name of lecturer:Ing. Oldřiška Sotolářová (examiner, instructor, lecturer, tutor)
doc. Dr. Ing. Jiří Uher (supervisor)
Prerequisites:none
 
Aims of the course:Introduction to higher plants systematics. Introduction to biology, morphology, specific physiology and ecology of lycopods, ferns and seed plants, particularly of horticultural interest.
Course contents:
1.Botany sciense in past and presence (allowance 2/0)
 
a.Botany in Helenian, Roman and before Linné period
b.C.von Linné a his botanical system
c.Botany systems of A.P. de Candolle and A. Engler
d.R.F.Thorne, A.Cronquist, A.L.Tachtadžjan. R.M.Chase, K.Bremer, P.Soltis aand botanical system nowadays

2.Bryophyte and Lycopodiaceae (allowance 3/0)
 
a.First land plants. Origin, morphology, life cycle, the most important extinct and relived taxa.
b.Bryophyte: morphology, physiology, the most important representatives
c.Lycopods: morphology, physiology, the most important representatives

3.Ferns (allowance 3/2)
 
a.eusporgiate ferns - morphology, physiology, the most important representatives extincnt and present taxa
b.leptosporangiate ferns and horsetails - morphology, physiology, the most important extincnt and present representatives

4.Spermatophyte (allowance 6/5)
 
a.Pteridosperms and cycads - morphology, physiology, the most important representatives
b.Ginkgo and conifers - morphology, physiology, important representatives
c.Angiosperms - morphology, fruit origin and development, physiology, the most important representatives

Learning outcomes and competences:
Generic competences:
 
-ability to analyse and synthesize
-ability to apply knowledge
-ability to solve problems
-capacity to learn
-general knowledge
-quality concept awareness

Specific competences:
 
-Ability to apply knowledge in practice
-Ability to utilize plant anatomy and morphology in other courses and in praxis
-Knowledge of rules of generative and vegetative plant multiplication
-Knowledge of the structure of plants from cells and tissues to organs
-Skills with methods which deals with plant structures

Type of course unit:required
Year of study:Not applicable - the subject could be chosen at anytime during the course of the programme.
Work placement:There is no compulsory work placement in the course unit.
Recommended study modules:none
Assessment methods:Credit will be awarded on the basis of
1) evaluation of the final seminar papers
2) verification of knowledge of plant material.
The examination consists of an initial written test (30 minutes, at least 60% of available points) and subsequent interviews (cca. 20 minutes - orientation in basic classes and subclasses of land plants and their most common families.)
 
Learning activities and study load (hours of study load)
Type of teaching methodCombined form
Direct teaching
     lecture12 h
     practice10 h
     consultation18 h
Self-study
     preparation for exam60 h
     preparation for regular assessment24 h
     preparation of presentation20 h
     writing of seminar paper24 h
Total168 h

Recommended reading list
  • ČERNOHORSKÝ R.: Základy rostlinné morfologie. Nakladatelství ČSAV, Praha 1953 (172+XVI s.)
  • HENDRYCH R.: Systém a evoluce vyšších rostlin. Státní pedagogické nakladatelství, Praha 1977 (499 s.)
  • MANN, Otto. Über Lilien, ihre Cultur und Verwendung: nebst Beschreibung der Haupt-Handels-Sorten : [Investice do rozvoje vzdělávání, reg.č.: CZ1.07/2.2.00/15.0084]. Leipzig: Im Selbstverlag des Verfassers, 1890?, 26 s.
  • MENDELOVA UNIVERZITA V BRNĚ. ZAHRADNICKÁ FAKULTA. Taxon Web: Nonverbální a jiné inovativní formy podpory ve výuce na Zahradnické fakultě v Lednici, reg. č.: CZ.1.07/2.2.00/15.0084 [online]. Lednice: Mendelova univerzita v Brně, Zahradnická fakulta, 2013. Dostupné z: http://www.taxonweb.cz
  • NĚMEJC F.: Paleobotanika. 2, 3, 4. Academia, Praha 1962 (480 s.), 1968 (480 s.), 1975 (568 s.)
  • PROCHÁZKA S., KÜHN F.: Zemědělská botanika: návody do cvičení. VŠZ, Brno 1987
  • Smutná K. Alergenní rostliny. Mendelova univerzita: Brno 2013. Poster digitální. Financováno z: Projekt OP VK Nonverbální a jiné inovativní formy podpory ve výuce na Zahradnické fakultě v Lednici, reg. číslo: CZ.1.07/2.2.00/15.0084.
  • Smutná K. Jedovaté rostliny. Mendelova univerzita: Brno 2013. Poster digitální. Financováno z: Projekt OP VK Nonverbální a jiné inovativní formy podpory ve výuce na Zahradnické fakultě v Lednici, reg. číslo: CZ.1.07/2.2.00/15.0084.
  • Smutná K. Medonosné rostliny. Mendelova univerzita: Brno 2013. Poster digitální. Financováno z: Projekt OP VK Nonverbální a jiné inovativní formy podpory ve výuce na Zahradnické fakultě v Lednici, reg. číslo: CZ.1.07/2.2.00/15.0084.
  • Smutná K. Opylovatelé v zahradě. Mendelova univerzita: Brno 2013. Poster digitální. Financováno z: Projekt OP VK Nonverbální a jiné inovativní formy podpory ve výuce na Zahradnické fakultě v Lednici, reg. číslo: CZ.1.07/2.2.00/15.0084.
  • Smutná K. Popínavé rostliny - letničky. Mendelova univerzita: Brno 2013. Poster digitální. Financováno z: Projekt OP VK Nonverbální a jiné inovativní formy podpory ve výuce na Zahradnické fakultě v Lednici, reg. číslo: CZ.1.07/2.2.00/15.0084.
  • Smutná K. Symbolické rostliny. Mendelova univerzita: Brno 2013. Poster digitální. Financováno z: Projekt OP VK Nonverbální a jiné inovativní formy podpory ve výuce na Zahradnické fakultě v Lednici, reg. číslo: CZ.1.07/2.2.00/15.0084.
  • ŠEBÁNEK J. a kol.: Fyziologie rostlin. SZN, Praha 1983 (558 s.)
  • TAYLOR T.N., TAYLOR E.L.: The biology and evolution of fossil plants. Prentice Hall Em-glewood Cliffs, New Jersey 1993 (982 s.)
  • UHER J.: Biologie rostlin: systém a evoluce vyšších rostlin. MZLU, Brno 2001 (110 s.)